torsdag, januari 17, 2008

Misshandel

Kom och tänka på en sak ganska precis, tror det snart är ganska precis två år sedan min vän mördades av sin pojkvän, det är så läskigt det där så jag bara ryser när jag tänker på det.
Visserligen var vi inte så bra vänner på slutet, eller vi var ju vänner men vi hade bara kontakt via Lunarstorm.

Kommer ihåg att hon skrev om hur snäll och hur bra hon trivdes med sin pojkvän, och sen gör han något sånt här men det är väl just det man vet aldrig riktigt vad en människa är kapabel till, fast han hade ju mördat sin mamma ett par år innan dom träffades men det satt han inne för och han släpptes när dom tyckte att han var rehabiliterad eller nå sånt.

När jag tänker på henne så kommer jag ihåg henne sen gymnasiet, vi gick samma linje där och hon var så enormt snäll och ibland lite blyg, kommer ihåg att vi lånade varandras kläder och jag kommer ihåg hennes stora fina ögon. Kommer ihåg att jag ibland tyckte att hon var lite barnslig och omogen fast inte på ett dåligt sätt utan på ett sött och roligt sätt, kanske att hon var lite naiv. Jag fattar inte att han kunde göra sådär!

Kommer t o m ihåg när en annan av hennes pojkvänner som hon hade då vi gick i skolan, han var iaf skit taskig mot henne på en marknad och då vart jag så sur på honom så att jag gick fram och skällde ut honom och tryckte upp honom mot ena väggen i en busskur - önskar ofta jag kunde skyddat henne mot Honom också, att man på något sätt kunde förhindrat detta att hända men det var ju ingen som trodde att det skulle hända.

Jag brukar drömma om henne ibland, om att hon fortfarande lever och att hon är precis som hon brukade vara. Jag brukar träffa henne på fester och på stan i mina drömmar.

Kommer inte ihåg vad han fick för straff men jag hoppas att han får ett grymt liv i fängelset, att han varje dag får leva med vad han har gjort och att han faktiskt mår dåligt.
Kanske dumt att säga så men det är så jag känner. Finns ingen rättvisa i min ögon om han skulle kunna fortsätta sitt liv som vanligt.

När jag hörde och såg att hon blev mördad tänkte jag direkt på min gamla pojkvän som slogs och var så elak så jag vet inte vad, ångrar många gånger att jag inte anmälde honom, jag hoppas verkligen inte att han någongång kommer lyckas slå ihjäl någon, då kommer jag verkligen må dåligt mest för att jag kunde anmält honom och inte gjorde det.
Jag har fortfarande ett sånt hat mot honom så det är äckligt, ibland vill jag bara söka upp honom och stå och sparka på honom, nedvärdera honom och bara vara elak precis så som han var mot mig, tror dock inte det skulle lösa något men det skulle nog kännas lite skönt.
Det som skrämmer mig mest med min gamla pojkvän är att jag är så rädd för att min nuvarande ska slå mig fastän jag vet att han inte är en sån kille, så blir jag ofta rädd när han gör en snabb rörelse mot mig. Blir också rädd att han ska såra mig på samma sätt som den föredetta gjorde, att få känns det sveket han utsatte mig för gång på gång är nog det värsta jag varit med om, att jag aldrig fick känna att jag dög vad jag än gjorde eller hur jag än gjorde. Att känna det där tvånget när vi hade sex eller att försöka att inte börja gråta efter sex. Det var hemskt och jag hoppas på att folk slipper sånt.
Det räcker att en drabbas, det borde inte drabba någon!


Är du eller känner du någon som är drabbad?
Då tycker jag att du ska ta kontakt med antingen polis, kvinnojour, brottsofferjour eller
någon annan som kan hjälpa och stödja.

Kvinnojourens hemsida
Brottsofferjourens hemsida

Barn och ungdomar råkar ofta illa ut när det skrev misshandel i hemmet, dom mår ofta mycket dåligt mer än vad många tror.
Barn vågar och vill sällan berätta vad som händer och går med alla känslor inom sig.

Bris - Barnens Rätt I Samhället


Det är upp till oss hur mycket vi kan göra för att hjälpa och stödja en medmänniska.


Vila i fred

Candra Eklund
1984-06-22
2006-01-15

7 kommentarer:

  1. Även jag minns Candra från gymnasietiden... minns henne som en glad och kanske lite blyg tjej.

    Våld och förtryck borde inte behöva drabba någon.

    Ta hand om dig!

    SvaraRadera
  2. usch va hemskt :(
    har varit med om samma sak jag också.

    SvaraRadera
  3. USch har också haft en kille som slogs,psykade och manipulerade.Blev så hjärntvättad så att jag trodde till slut att alla hade det så.Nej fy för vad det finns för folk därute som går lösa..//Jhenny

    SvaraRadera
  4. Han fick livstid...Vet det eftersom jag närvarade under alla rättegångar.Candra ingick i min familj.Kram.

    SvaraRadera
  5. Har skickat en kommentar förut,men inte lyckats så bra tydligen.. Ville bara berätta att jag läst bloggen om Candra.Han fick livstid på Kumla.Var rädd om dej!/KRAM från en familjemedlem till Candra.

    SvaraRadera
  6. Jhenny - Det är verkligen sjukt hur många som genomgår sånt varje dag, jag hoppas att man i framtiden verkligen kan se till att det blir bättre och att vi lär våra barn att behandla folk med respekt och välmening :D

    SvaraRadera
  7. Anonym - Jodå jag fick båda men jag hade inte hunnit publicera dem, granskar alla kommentarer så man ska slippa nå elaka eller onödig. Skönt att han fick livstid men det är så sorgligt för vi får ju aldrig tillbaka Candra, men hon lever vidare i allas hjärtan, iaf i allas som kände henne, hon var verkligen en underbar människa!
    Ta hand om er och ni är starka som klarar av varje dag som går!
    Kram Pixie

    SvaraRadera

♥ Your words against mine ♥