lördag, februari 04, 2012

Vanlig och ovanlig i kalender


Sitter som vanligt o bläddrar genom DN, det har nog blivit den tidning jag läser mest nu förutom att kunna ögna genom den lokala Avesta Tidning.
Faller in på artikeln om namn och namnsdagar och kan tycka att det är himla tråkigt att det är så mycket äldre namn som man nu längre inte använder och/eller känner till. Jag tycker väl inte att dom ska försvinna men man skulle definitivt lägga till fler namn som används.
Det är alltså 19 av 100 populäraste barnnamn som inte finns med i kalendern.
Mitt namn Pixie, vilket jag kan förstå då det inte är alltför vanligt heller, men det finns inte med. Dock mitt andra namn Saga finns inte heller med och så ovanligt är det ju inte.
Samiras namn finns inte heller med men det är väl för att det är ett arabiskt namn.

Tråkigt nog så säger namnslängdskommittén att det inte kommer göra några ändringar under de närmsta 10 åren. Så man får väl nästan hoppas att alla de "konstiga" namnen hinner bli populära under dess då ;)
Namnsdagar är kanske inte så viktigt egentligen men jag tycker att det är lite kul och speciellt för barn att ha ett litet grattis just på sitt namns dag.
Vi kikar oftast in på svenska namn för att se och lägga in namnsdagar vi vill fira.

Samira har namnsdag 14 april och jag, Pixie, har namnsdag 8 mars.
Tur nog så har vi båda också namn som faktiskt finns med i kalendern - Ida och Maria så så synd är det ju inte om oss ;) men det är ändå tråkigt att det ska vara lite förlegat och såå svårt att uppdatera lite när namnen i sig ändå gör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

♥ Your words against mine ♥