torsdag, februari 02, 2012

Är det värt att ångra ?


Läste nyss en artikel som handlade om vad de döende ångrar allra mest.
Självklart fick det mig att fundera på vad jag kanske skulle ångra om jag nu var döende men det är svårt för mig att se saker jag faktiskt ångrar. Jag är inte en sådan människa som ångrar speciellt mycket utan ser det mesta som att det fanns en mening i att det blev som det blev eller kanske inte blev alls.

Visst har jag drömmar som jag skulle vilja uppfylla eller uppleva men eftersom jag nästan alltid varit mer inriktad på att dö än att leva så har jag nog heller aldrig intresserat mig i att just uppfylla så mycket.
Inte just på punkt och pricka iaf.

Jag kan iaf erkänna vissa saker som jag gjort, att det var dumt eller väldigt ogenomtänkt men att ångra det såhär i efterhand gör ju inte saken ogjord och därav slösar jag på energi som jag ist kanske kan lägga på att se till att inte göra samma misstag eller nya liknande.

Sen när jag väl dör vill jag faktiskt mest av allt, att folk som jag håller av faktiskt vet det. Att jag faktiskt bryr mig om dem. Samt så vill jag hellre göra nytta för andra än att uppfylla vissa av mina sk drömmar.
Sen jag vart mamma så är självklart en dröm att få se min dotter växa upp, betrakta hur hon blir som människa och kunna samspela för att få ut det bästa utav livet.

Det är som idag då jag skulle hämta henne från dagis, jag fick lov att jaga och tillslut bära ut henne i skorummet för att kunna få på henne lite kläder, tålamodet tryter men samtidigt tycker jag det är kul. Jag ser att hon har egen vilja, egna känslor och väldigt mycket styrka. Även om jag just då nästan bara ville släpa henne ut utan vinterkläder så tycker jag att våra kamper gentemot varandra är intressanta.
Vi lär oss av de och i slutändan blir det samarbete.

Så jaa.. vad kan jag kanske komma att ångra när jag dör...?
Förhoppningsvis inget, jag har missat en del men jag har vunnit något annat.
Man kan inte få allt man vill och om man förverkligade alla sina drömmar vad ska man då drömma om. Vissa saker ska kanske vara ouppnåeliga för att man ändå ska trilskas vidare..

Tanken är väl dock att man inte ska vela så mycket utan faktiskt göra saker som inte står på pappret.. Eller ptja ni fattar ;)


1 kommentar:

♥ Your words against mine ♥